Friday 21 June 2013

CERPEN: TERIMALAH apa adanya! Part 1

Assalamualaikum.....

Its me Coffee Drinker Intan (Coffee break)


Masa untuk membaca
Membaca Jambatan Ilmu
*********************************************************************************


“Apa? Inalillahiwainailaihirojiun….”

Handphone masih dalam genggaman mama.

“Abang, ummi dah tiada…..” tercetus kata-kata itu dari mulut mama. 

Namun aku melihat mama, begitu tenang, seperti kata-kata yang diucapkannya tiada memberi kesan dalam dirinya. Aku kehairanan!

“Dah….tinggalkan semua ni, tak payah mandi-mandi lagi terus pakai baju, jom cepat….” Papa memberi arahan.

Kami adik beradik terpinga-pinga. Tak tahu apa nak dibuat. Hasrat hati hendak mandi dan kemudian balik semula ke rumah Pak Teh bersama dengan Tok Wan, hanya seketika sahaja….. kami baru sahaja menjejakkan kaki di rumah…Berita sedih ini tiba. Rumah Pak Teh dengan rumah kami tidak jauh lebih kurang 2 km aje…..kami dah beberapa hari berkampung di rumah Pak Teh untuk menjaga Tok Wan, rasanya tiada mahu kami berenggang dengan Tok Wan pada ketika ini tetapi kerana itulah takdirnya, kami tidak dapat bersama Tok Wan di saat akhirnya.

Setiba di rumah Pak Teh……

Kami melihat sekujur tubuh diselimuti oleh kain batik. Papa terus membetulkan jenazah itu. Mengikat tangan, dan membetulkan kaki Tok Wan agar rapat. Aku melihat semuanya dengan teliti. Orang masih belum ramai lagi, yang ada ketika itu hanya Pak Teh dan mak Teh, Nek Lang dan Nek Yah, serta beberapa orang jiran.


“Dah buat report polis ke belum?” papa bertanya kepada Pak Teh.
“Lum lagi….nanti dengan Abang Long lah yer…” kata Pak Teh.

Akhirnya……selesai sudah urusan pengkebumian Tok Wan. Dia pergi buat selamanya.

“Hoiiii…..apsal hang mengelamun ni?” sergahan Aina Sofia mematikan lamunanku.

“Hampehhhh kau….terkezut aku….”.

“Tak dalah …. Hang dari tadi dok asyik menung aje…. Hang tahu dak yang Puan Masnah panggil hang…”, katanya lagi dalam loghat utaranya.

“Ya ka….. aku dak dengaq pulak….”. ejek ku dalam loghat yang sama.

“Mana hang pa nak dengaq kalau hang asyik mengelamun… mamunnnn betul hang pa ni……” katanya sambil menjuih bibirnya.

Okaylah…aku chowwwwwww dulu ya….. kita jumpaq lagi….
 jerit ku sambil berlari-lari anak.


Setiba di bilik guru….

Mata aku melilau mencari Puan Masnah….. mana pulak Puan Masnah ni…. kata nak jumpa aku…. Bisik hati kecilku.

“Awak ni Aireena… yang tercegat kat situ apa hal?” kedengaran suara Puan Masnah.

“Ya Allah…Cikgu….terkejut saya…” aku mengurut dada.

“Yelah….mana dia draft cadangan yang saya suruh awak buat tu? Dah siap?”.

“Haaaaa…..Ya Allah! Terlupa plak saya…memang dah siap tapi tak bawak…..kat rumah!”, aku tersengih malu.

“Haaa….. eloklah tu, rumah awak nak baca yer…Dah esok bawak tau…” ujar Puan Masnah.

“Okay…promised! cikgu…” kata ku dengan semangat.

“Ada apa-apa lagi Cikgu?”

“Tak da….. awak boleh masuk kelas…” kata Puan Masnah sambil tangan sibuk menanda buku murid, tapi tak pasti buku apa. Aku pun tak da hati nak ambil tahu….. hehehehhe….

Aku berjalan ke kelas….Ya Rabb…aku boleh terlupa pasal draft cadangan Perkhemahan tu. Padahal aku yang excited sangat nak buat perkhemahan tu. Aku yang memberi cadangan agar summer camp tu dibuat di D’Kok Talang Kuala Pilah….tapi aku pulak yang terlupa. Macam mana aku boleh lupa…getus hati kecil ku.

“Aireena….Aireena…..”.

Aku terdengar nama ku dipanggil berkali-kali tapi tak nampak kelibat orang pun. Aku menoleh kiri dan kanan. Laaa…mamat ni rupanya…mamat skema ni pulak… apahal pulak dia panggil aku.

“Ada pe?” aku tanya acuh tak acuh aje.

“Ehhh…boleh tak kita pegi library sama-sama nanti…so boleh study sama,” ujar Daniel Qayyum, budak form 4A…ulat buku sikit mamat sorang ni.

“Tak boleh lah…. Ada hal…,” kata ku buat acuh tak acuh aje.

Nak jawap pun rasa malas. Muka dah lah ala-ala aje….opssss tak baik tau…terlebey sudah…. Tapi mamat ni memang pelajar contoh (puji sikit, kasi up), mamat ni dapat tawaran ke MRSM Temerloh, tapi mamat ni tolak kerana mamat ni nak bersekolah di sini, SMKDJ. Entah tak tahu kenapa. Kalau aku dah cabut…. Tapi ye lah aku baru nak ambik PMR…..kalau ada chance memang aku nak duduk asrama. Dulu masa UPSR tak nak masuk walaupun aku ditawarkan ke SBP… terror aku tu 5A dalam tangan! Riak nampak! Ya Allah…ampunkan aku kerana keriakan aku sebentar tadi….bisik hatiku.

“Ttttapi….ada hal apa? Janganlah hampakan abang…eh saya,” katanya tersipu-sipu malu.

Ya Allah skemanya ayat…betul-betul nerd betul….

“Kalau nak suka kat orang, suka berpada-pada, nak benci kat orang pun berpada-pada….nanti suka jadi hancur, dan benci jadi suka….”, macam terdengar aje kata-kata mama kat telinga aku. Berdesing. Zuppppp….macam angin pukulan Gaban menerjah masuk ke lubang telinga menusuk ke gegendang ku.

“Tak nak…tak nak….. terkeluar kata-kata itu.

“Apa yang tak nak ni…..,” tanya Daniel Qayyum

“Eh…tak da lah…Tak da apa-apa, cuma saya dah janji dengan Aina Sofia nak study dengan dia petang ni….”, nampak sangat aku menipu. Hehehe…dah menipu pun boleh gelak sakan lagi, tanpa rasa bersalah lagi! Manusia… manusia…..… lebih kurang syaitonnirajim… Ahli neraka…. Nau’zubillah.
“Okaylah…saya nak masuk kelas” aku berlalu pergi meninggalkan mamat tu terpinga-pinga.

Di dalam kelas…..

“Aireena, apasal lama sangat kat bilik guru tu? tanya Nazween.

“Tak da lah lama sangat, Cuma cakap dengan budak nerd tu yang lama….”, ujar ku selamba

“Haaaa….budak nerd????”

“Nerd yang mana?” tanya Aina Sofia dari belakang.

“Laaa…. Kau ni memang macam hantu kan…asyik-asyik timbul tanpa diundang…kau lahir bulan timbul ke tenggelam?” entah apa soalan yang aku tanya.

“Hahahaha….bulan terang purnama merindu…”, ujar Aina Sofia dengan bangganya.

“Purnama merindulah sangatttttt….” Kataku sambil membuat ekspresi muka yang ayu sambil tangan diletakkan di bahu.

“Eh…come back to the story…budak nerd tu si Daniel Qayyum tu yer?” teka Nazween.

Ye le…sape lagi kat SMKDJ ni yang nerd, tiada yang nerd melainkan dialah yang nerd….hehehehehe…”, gelak sinis ku.

“Kau ni Aireen…..kalau nak kutuk mulut tak da insurance langsung…nerd-nerd mamat tu…pelajar contoh tau….Kau? Ada, dia ada?”, kata Nazween memberi pembelaan kepada anak guamnya dengan penuh semangat dan jitu dan padat kena ke batang hidung aku. Baru padan muka aku!

“Okay….I’ m sorry….kata Amir Raja Lawak….” Kataku selamba.

“Okay…..maaf Naz, bukan apa aku bukan tak suka dia, tapi cuma tak berapa berkenan sangat….tak ada apa-apa yang serious, tapi kalau kau minat kat mamat tu…ambiklah!”, sindirku lagi.
“Ya Allah… kau ni Aireen, janganlah cakap macam tu, aku bukan apa, aku kesian kat mamat tu sebab semua orang selalu buli dia, kata dia nerd, tapi hatinya baik tau… Kalau kau suruh aku ambik pun dia bukan suka kat aku, dia kan suka kat kau….terimalah dia dengan seadanya…”.
Debussshhhhhh….sebijik tamparan kata-kata hinggap di muka ku yang ayu…ayu ke???. Kata-kata yang amat tajam dan perit dari seorang yang bernama Nazween. Tak pernah dia sembur aku dengan kata-kata pujangga merindunya itu. Aku terkedu seketika. Tiada ayat yang mampu kuucapkan, terdiam seribu bahasa, sepi tanpa berita, ibarat posman mogok sedunia, internet network unavailable, network server error di mana-mana, ….. Amboiiii pedasnya kata-kata kau Nazween….bisik hati kecil ku.

Aina Sofia memandang tepat ke muka ku. Dia faham sangat kalau aku tak menjawap balas, itu bermakna aku dah Knock Out….so pandai-pandai bawa diri!

“Bangun, Assalamualaikum ustazah….” Kata Sulaiman Hamka mematikan perbincangan hebat kami.

Semua murid bangun dan kemudian duduk kembali. Biasalah bila cikgu masuk semua diam, buat muka baik, tapi belakang cikgu pijak gajah pun belum tentu mati…..

“Baiklah…semua murid boleh duduk. Hari ini kita sambung tajuk semalam iaitu berkaitan akhlak. Okay…tolong jelas pengertian akhlak dalam istilah? Ada sesiapa yang nak jelaskan? Sila bangun...,” ustazah Rohani memulakan mukadimahnya.

Hamdani Illiya bangun dari kerusinya. Dengan penuh bangganya menterjemahkan pengertiannya “Akhlak dari segi bahasa berasal daripada perkataan ‘khulq’ yang bererti perilaku, perangai atau tabiat, ya ustazah”.
“Alhamdulillah….Terima kasih Hamdani……”.

“Okay…dari segi istilah…siapa yang tahu?” tanya Ustazah Rohani.

Mira Erani Hida bangun dengan pantas  dan menjawap dengan penuh keterujaan…bangga lah tu…..”Menurut Imam al-Ghazali, “Akhlak ialah suatu sifat yang tertanam dalam jiwa yang daripadanya timbul perbuatan-perbuatan dengan mudah tanpa memerlukan pertimbangan terlebih dahulu manakala menurut Ibnu Maskawih, Akhlak ialah keadaan jiwa seseorang yang mendorong untuk melakukan perbuatan-perbuatan tanpa pertimbangan akal fikiran terlebih dahulu, ustazah”.

“Alhamdulillah….bagus Mira…penjelasan kamu memang sangat terperinci. Rasanya tak payahlah ustazah jelaskan lagi…semuanya memang dah jelas…so murid-murid yang lain faham tak?”

“Faham, ya ustazah…” alahai skemanya kelas aku ni. Bagus-baguslah sangat akhlak korang tu…bisik hatiku. Tersenyum sumbing! Macam ne pula senyum sumbing ni…ermmm ntahlah…senyum kambing bolehlah aku bayangkan…ahhh…persetann dengan itu semua…..hehehehehe….

“Ustazah….saya nak tanya satu soalan?” Nazween bingkas bangun dan menghamburkan kata-kata itu.

“Ermmmm….tanyalah Nazween…..”, ujar Ustazah Rohani.

“Ustazah, kalau kita membenci, mengutuk, mengeji dan macam-macam me yang negative kan ustazah, tapi orang tu tak tahu…ianya termasuk dalam akhlak jugak ke dan apa hukumnya, ya Ustazah”, pertanyaan Nazweem macam serampang dua mata aje, pukul anak sindir menantulah tu….. siap kau Naz….berani kau bertanya soalan itu….adakah kau menujukan pada ku? Cisss….bedebah kau Naz….jangan bagi Jebat mengamuk sekampung, nanti buruk padahnya. Cakapku dalam hati aje…

“Bagus soalan awak tu Nazween….”.

“Baik….apa-apa sahaja yang berkenaan sikap dan perbuatan, ianya termasuk akhlak….jadi apabila kita mengutuk, mengeji orang of course ianya melambangkan akhlak kita yang tidak baik dan berdosa hukumnya mengutuk dan membenci orang, tambahan pula orang itu tidak tahu….jadi kita perlu minta maaf dari orang yang kita benci dan kutuk itu. Moralnya tak payahlah kita benci atau keji, atau apa-apa sahaja yang seangkatannya kepada orang lain. Tak da faedahnya….faham….malah kita yang berdosa…ahli neraka lah jawapnya….”, kata-kata ustazah Rohani jelas dan bernada sedikit jenaka untuk memberi super impak kepada studentnya.

Ustazah Rohani memang sangat disenangi oleh semua student especially Form 3A…kelas terTOP sekali….
Krinnngggggg…… bunyi loceng bertalu-talu…..menandakan tamat waktu persekolahan.

Yessss…yessss….time’s up! siap kau Nazween…aku buli kau…eh sejak bila aku jadi pembuli ni….hehehehehe….”

“Naz, kau mai kejap….”,aku memanggil Nazween sambil mengemaskan beg aku.
“Ermmmm…Ada apa Aireen,…” tanya Nazween tanpa rasa bersalah terhadapku. Eh…bersalah ke dia???

“Aku nak tanya kau dari hati ke hati….apa maksud soalan kau tadi yer? Kau pukul anak sindir menantu yer? Kau….” Belum habis kata-kata ku lagi Nazween membalas,” Eh Reen, aku mana ada anak, apatah lagi menantu….. kau ni pun cakap biar elok-elok sikit…” ujarnya dengan selamba aje….. Sakitnya hati aku. Seperti ditusuk sembilu, makan tak lalu, hidup merapu, minum guna sudu, jiwa kacau selalu! Hisss….main-main pulak dia…. lain yang aku maksudkan lain pula yang dia faham…. atau sengaja buat tak faham…Bengang betul aku!

“Naz, tak payahlah nerd sangat….kau faham maksud aku kan…kau sindir aku kan?”.

“Reen, tak adalah…aku bukan tujukan pada kau pun, itukan topic yang kita belajar hari ni….. it’s a common question…apa yang kau nak ambik port sangat…tak terlintas aku nak sindir kau, tapi kalau kau makan cili, kau lah rasa pedasnya….Kau makan cili ke?”.

Ewah..ewah…lancarnya kau bercakap yer Naz, macam facilitator Irwan Shah masa motivasi camp kat Brinchang hari tu. Lancar aje kata-katanya….tiada semput pun….tiada trafficlight pun, lancar aje selancar lebuhraya PLUS tanpa tol…hehehehehe…Boleh ke tak da tol????

“Okay….memang tak da maksud kat aku yer…okay…your answer accepted…..”. kataku tapi macam tak puas hati aje.

“Okaylah  Reen….aku cabut dulu….esok jumpa…”

“Ermmm…okaylah…”. “kalau aku nak jumpa kau (dalam hati aje ayat ni keluar)”.

Hari ni bergerak agak lambat…Kenapa yer? Mungkin hari ni hari yang teruk untuk aku…di asak bertubi-tubi oleh sahabat baikku….baiklah sangat….tapi mama ada kata sahabat yang baik adalah sahabat yang mampu menegur kita bila kita berada di landasan yang salah. Aku seperti terbangun dari ammarah ku. Aku terkedu seketika. Adakah Nazween sahabat yang dimaksudkan mama. Atau dia adalah musuh dalam selimut. Na’uzubillah…aku berprasangka lagi. Tidak! Tidakkkk…aku tak mahu berprasangka begitu terhadap sahabatku…Memang aku akui bahawa Nazween memang sering memperingatkan aku dalam macam-macam keadaan. Dia memang selalu menenangkan aku di kala ammarah ku melonjak. Dia menyirami aku dengan air di kala api kemarahan mengelodak di sanubari ku, bukan dengan air longkang tapi dengan air mutlak yang suci lagi menyucikan! Naz, maafkan aku…..satu kesedaran timbul dalam diri. Hahahahaha….syaitan kau tidak mampu menguasai diriku lama-lama……nyah kau dari hidupku….. Ermmm…. Pasti syaitan terjelepok mendengar pengakuan ku ini. Aku tersenyum.

Enam bulan telah berlalu selepas kematian arwah Tok Wan…..

“Mama…masak pe hari ni?”

“Simple aje….ayam masak merah, sup kaki ayam, kailan ikan masin, dan salad,” jawap mama.

“Kesian ayam….dari kaki sampai ke kepala…abis kena masak…” kata ku berseloroh.

Mama tersenyum.

“Mama…ada sedikit kemusyikan? Dah lama nak tanya tapi tak tertanya-tanya…” tanya ku…berapa banyak punya tanya daaaaa…..

“Ermmm…apa dia?”.

“Ma, masa arwah Tok Wan meninggal dunia, kenapa mama tak nangis pun? Mama tak sedih ke?”, tanya ku. Serious bunyinya!

Mama terdiam. Tangan tetap menyusun pinggan-pinggan di meja.

“Eccha…sayang mari makan sini. Baby mana?” soalan ku tidak berjawap.

Mungkin mama sedang membuat karangan ringkas kot untuk dicakapkan pada ku. AKu sabar menanti. Take it easy bebbb….

“Mama….abby (baby) main ball…,” suara eccha manja.

Adik comel ku itu yang baru mula petah berkata-kata. Tapi masih pelat-pelat gitu… Namanya Qeysha Damira Irah…sedapkan namanya…sedapkan…sedap3…tapi sayang tak boleh dimakan….. jangan makan tau…tau…tau….. nanti aku bababbbb…..

“Hati siapa yang tak sedih bila orang yang rapat dengan kita pergi buat selama-lamanya kn?” mama tanya balik pada ku.

Aku mengganggukkan kepala….

“Tapi sebenarnya…..


Tungguuuuuu….apakah jawapan mama?????
to be continued Part 2

No comments:

Post a Comment