Saturday 8 June 2013

isha tengah rajin :3 .. cerpen pertama 8)

akhirnya.. ni cerpen mase 1st dulu buat :3 and then.. nak tunjuk siket kat sini :3 *muka bangga* tajuk dia.. jeng jeng jeng .. tapi en penulisan tak betull.. sebab time tuh maen time je.. takde tengok.. so hope enjoy.. cerpen ni jawang yang amat amamgmmamamamaamamam tahap pffft < *try sebut ni.. gerenti bersembor air liur* heheh


*
Nota Hatinya
Dear diari, aku lambat lagi harini.. uh blurr.. :P”
Begitunlah perkataan demi perkataan yang seri sering luahkan dalam hati semenjak dia menjejak ke zaman sekolah menengah, dia sering lambat ke sekolah akibat rumahnya yang agak jauh..  “apasal malang biler pindah sini???  “oi! Kau buat aper tu?!” sergah sarah dari belakang seri.. “oh mak kau cantik!! Ish kau tak reti bagi salam ke hape?!” melatah seri dibuatnya.. seri dan sarah merupakan kawan baik semenjak mereka menginjak ke sekolah menengah.. kini mereka sudah 2 tahun di sekolah menegah angkasapuri itu.. walaupun dia hanya meluahkan kata kata di dalam hati dia berasa hatinya seperti diari hidup nya.. “ alah dalam hati takder saper jumpa..buku?.. nanti orang jumpa..mampuih!” gerutu hati seri lagi. “oi cik kak seri fatihah jaun benor ekau menung ek?!” seloroh sarah kawan baik seri itu.. “kau kalau tak kacau aku tak senang kan..?” giliran seri berseloroh..

Kelas 3 daily itu sentiasa bising dengan gelak tawa.. pekik memekik memang sinonim bagi kelas mereka.. pantang cikgu masuk pasti aktiviti begitu pun bermula.. kringg!!!! Loceng rehat yang ditunggu pun tiba berbunyi.. lintang pukang murid angkasapuri keluar kelas.. pelajarla katakan.. “dear diari, aku tak nak rehat..aku diet!!”  “eh.. kau tulis diari ke?heheheheh” seloroh sarah sambil mempamerkan barisan giginya.. sarah kenal benar perangai temannya itu.. asal diam pasti menulis diary.. “hah!aku tak nak rehat!” dengan semangat seri berkata.. “adoi..apahal pulak ni..aku lapar kau tau dak? Kau tak rehat aku takde kawan la..pelease……………………..” panjang sarah merayu meraih simpati, “mmm..ala..kau ni..ye la ye la..” cair seri dengan pujukkan itu  “dear diary..aku rehat la…”  “oi cik kak sarah ilyani..mari mari..tadi ye ye sangat” sindir seri sambil menarik tangan sarah..
DI KANTIN ANGKASA PURI
“eh kau nak makan aper?aku belanja..” Tanya seri.. “umm mee kari eke k?” “ummm ye la..” hasrat hati beli mee kari sudah tercapai tinggal membawanya sahaja.. bussh!!! Habis tertumpah mee kari di baju sekolah seri akibat  dilanggar orang.. “err sorry wak..sorry terlanggar.. kata orang itu.. dear diary!! Malu aku.. nasib baik dia tengku affin..kalau dia tak mintak maaf aku rebus dia!!”  luahan demi luahan lagi.. “err awak…awak… hello?”  tengku affin menyedarkan seri.. “umm takper takper..salah saya jugak..” serba salah seri dibuatnya.. “meh saya tolong awak..” tengku affin menarik tangan seri dan mengelap muka seri yang penuh dengan kari menggunakan sapu tangan miliknya.. “sapu tangan ni awak ambikla..” sekali lagi mintak maaf..saya kene pergi ni..sorry tau..” “cair seri dibuatnya..mana tidaknya tengku affin tengku  zainudin ketua pengawas sekolah yang terkacak..dia pula seri fatihah  penolong ketua pengawas..ahh sesuai!! “ahh!! Dia lap muka aku!!” “psst..seri..kau kenapa berdiri cam patung kat situ..meh sini orang tengok kau la..” separuh berbisik sarah memanggil seri yang masih ber’diary’.. separuh murid di kantin tersenyum sinis melihat dia tersenyum seorang diri.. tersedar seri dan terus ke tandas, “oi oi laju kau jalan ri… penat aku dibuatnye..baju kau camne ni?”bertalu talu soalan sarah. “takper aku kan doreamon..aku bawak baju spare la.. tolong ambikkan..lam beg aku” kata seri yang masih terbayang peristiwa tadi.. “hencem gitu!”

*
“comel jugak si seri fatihah tu..” gerutu tengku affin , kebetulan anuar terdengar luahan tengku affin.. “bro..kau syok kat dia kan?kan? ala gi je la..di kat belakang kau je kot..selang dua meja..psst gi je” usik anuar. Tersentak tengku affin dibuat nya. “oi! Kau asal tak pakai microphone je hah? Bagi semua orang dengar?!” sergah tengku affin.. “oooo…..” panjang ‘o’ si anuar. Dengan serta merta anuar terus ke depan kelas, “saper nak tahu..” seisi kelas sudah berpaling padanya.. “oi!!psst  jage kau nanti nuar!” tengku affin berang.. “err aku ..err..err ..”kecut perut anuar mendengar ugutan itu.. terus tengku affin ke depan.. “anuar minat kat sarah..” seloroh tengku affin sebelum menarik anuar ke tempat duduknya kembali.. “hahaahaha feewiit sarah! Sama padan lorh!”  kedengaran usikan seisi kelas.. “oi asal kau tak cakap aku suka seri tu je.? Tanya anuar sambil menjongket keningnya…. “ahh..aku punyer la..someday..somehow..somewhere..” puitis si tengku affin.. “abes kau tengku kau sakit ni..sakit jiwa..sakit cinta!!”seloroh anuar.. “eh kau tak kisah aku matchmaker kau ngan sarah?” Tanya tengku affin.. “alah! Apesalahnya..she’s such a cute what!” seloroh anuar.. “anuar abes kau!!”sergah tengku affin. “apasal??!” “kau kena penyakit cam aku…ahahaahahahahabhaah” pecah perut tengku affin ketawa
*
Phuhh! Tersembur sarah mendengar pengakuan anuar sebentar tadi.. “oi sarah famous kau ngan nuar tu.. romeo and Juliet gitu” seloroh seri.. “hah!banyak la punya romeo!puihh!!” sarah dalam diam hatinya sudahpun berbunga.. “hahaha ~dalam hati ad ataman..dalam taman ada bunga.. kumbang datang lalu ngap! Bunga!” hahahah menyanyi seri kepada kawanya itu..
Zuss!surat dari langit biru! Si tukang lawak hisyam berseloroh sebelum menyampaikan surat dari anuar kepada sarah.. “oi!agaklah!” sergah sarah sebelum mengambil surat itu.. “gotcha! Kau terkena..ikhlas from 3 DAILY!” ketawa 3 daily semakin rancak! Muka sarah bertukar menjadi kemerah merahan, dia terus bangun dan  menghentak meja “suke ah korang hah!!! Suker?!” sergah sarah  seisi kelas terus senyap kaku..sarah bangun dan keluar dari kelas itu diikuti seri dari belakang. Anuar dan tengku affin sedikit terkejut..anuar juga bangun diikuti tengku affin sebelum mengejar dua orang gadis itu..
Sarah berlari sambil menangis.. “wak..wak..sarah!” panggilanuar tercungap cungap mengejar sarah manakala tengku affin sedang mengekori si seri yang ketinggalan di belakang.. “aper?!” sergah sarah.. “look..i know u hurt..but please trust me..i will always..protect u and love u..” kata anuar dalam bahasa inggeris, “saya tak marah kat awak..saya just..shame of all our class been doing to me?! I just..want to be myself not romeo or Juliet or what..this is me sarah!” sarah membalas sebelum anuar menarik lalu memeluk nya.. tengku affin mencelah “ehem..but..don’t both of you forgot..this  is school”  “guys enough lets go back to our class” seloroh seri pula.. “jom wak..” septah anuar meleraikan pelukan itu.. “ehem baru 1 jam kau buat pengakuan da romantic abes!” sindi tengku affinsambil berjalan menuju ke kelas.. seri dan sarah pula ke tandas sebentar
Sesampai di kelas cikgu deta telah pon masuk kelas.. “now tell me kamu berempat ke mana?” Tanya cikgu deta.. si hisyam menyapuk “dorang main kejar kejar cikgu!” “im not asking u syam!” tengku affin tampil memberi jawapan.. “teacher I and anuar   cari cikgu and the girls went to the ladies” ahh rojak habis bahasa tengku affin.. “oh okay..u all may seat” “phwew..lega” keluhn si nuar.
*
Seri baru selesai menunaikan solat maghrib ,dia terus membuka laman facebook nya..  tengku affin dalam friend request seri..  “omg! Ahh this is awesome!”  terus seri accept.. tengku affin terus mula chatting nya.. “assalamualaikum wak..” “waalaikumsalam” “awak da makan?” “dah” bla blab la sehinggan jam berdetik pukul 12 tengah malam..
*
~aku la yang tersakiti~ nada dering seri berbunyi.. “helo..” seri menjawab dengan nada longlai..maklumlah baru bangun tidur.. “oi seri! Dah pukul berapa skrang! Kau tak sekolah ke!” sergah sarah dari dalam hanphone seri.. “hah!” terus seri mematikan hanphone dan melirik ke jam.. “hah! 0645pagi!!! “haahah lambat lagi yey!”  dengan langkah laju seperti roket dia terus bersarapan seusai mandi.. “pa..boleh tak suruh pak mat antar .. kenapa tihah tak nak papa antar ke?”  “bukan  camtu.. papa antar  tihah kul 0710.. ..tihah nak gi awal sikit boleh la pa..”  “ummm….okay!” “yey”
*
“hey!”sergah sarah  “ye ye ye tau..aku lambat lagi..” seloroh seri.. “eh..lambat hapenye.. baru kul 7 pagi..” seloroh sarah pula.. pelajar lain belum lagi sampai Cuma mereka berdua saja dalam kelas.. “mmm” gerutu hati seri..  sarah terus mengambil penyapu dan menyapu kelas 3 daily.. seri seperti biasa dengan diary hatinya.. “hmm akhirnya  aku awal..hikhik..awak..bila nak datang!!”
“Hei korang!” nuar menyergah dari pintu kelas. Tengku affin pula terus meletak beg di tempatnya. Seri masih asyik dengan diarynya.. tengku affin pergi ke tempat sarah iaitu di sebelah lalu duduk di sebelah seri.. “awak!” sergah tengku affin.. anuar pula asyik menemani sarah menyapu.. tiada reaksi dari seri.. “hai..ffin dia tengah tulis diary la..” seloroh  sarahdi belakang kelas.. “ha?” tengku affin masih tidak faham.. “dia ader diary hati..mengelamun la..!” sergah sarah.. nuar pula terkekek ketawa.. “wak..sayang saya..” tengku affin berlembut pula.. “hah! Ye sayang ..mak kau cantik!!” tersentak seri dengan sergahan affin.. merah padam muka seri apabila lihat tengku affin di sebelahnya..matanya bertentang dengan tengku affin.. “hei!bila korang ..emm emm..” anuar kacau daun, “tengku affin dan seri tersentak ..tidak sempat menjawab..kawan2 mereka sudah pon masuk kelas.. “oit!dating Nampak!!” sindir hisyam..seisi kelas ketawa..
Waktu sejarah sudah tamat..kembang telinga 3 daily mendengar bebelan teacher lily.. “uhh segar otak aku!” nuar mengeluh.. “oi kau tulis diary jugak ke?” seloroh nuar apabila dia lihat tengku affin asyik termenung..  “ha? Ape kau cakap tadi? Udara segar? Ha’ah wei..segar udara hari ni kan.. pagi pagi kan..” tengku affin berseloroh… nuar memandang nya sinis.. “hah          !banyaklahsegar kau..sah kau tulis diary bhahahaha” sindir anuar..tengku affin masih tidak faham.. “ahh seri kau buat aku gila!” gerutu hati affin.
Cikgu deta mc… kelas English takde!! Yey” terpekik satu kelas mendengar berita itu..gembiralah mereka cikgu mulut becok tu tak ada.. “dear diary, aku lagi 3 bulan nak PMR.. cikgu pulak ramai mc..haishh kawan kawan aku? Dorang masih main main.. tengku affin masih tunggu keputusan aku terima dia ke tak..this is hard… sarah dah  ehem ehem dgn  si anuar  tu satu sekolah pon dah taw..aku masih terkapai  kapai..dah lah trial pmr dapt 6 A jer.. aku nak 8A ..tengku affin 7A, anuar 6 A sarah 6A.. bilalah nak study hard ni..study smart..umm” “oi dahlah asyik ngan diary kau tu.. ikut aku la dah cukup satu novel… nanti kau cetak la..bagi aku bace hehehe”sindir sarah “eh..sekurang kurangnya aku ader bende nak cetak tao..kau hade?” perli  seri kembali.. sarah hanya sengih seperti kerang busuk..
*
Hujung minggu telah tiba.. ya masa seri membasuh segala baju kotor nya..sedang dia mengutip baju kotor.. dia jumpa  sapu tangan.. “mm eh sapu tangan sape ni?” ada tulisan di hujung sapu tangan tertulis…  Tengku Affin   eh.. “oh ye.. time mee kari…dia terbayang kembali peristiwa itu..

Hari isnin kembali.. oh ya seri perlu menjadi mc  perhimpunan rasmi nanti.. ahh sebal! “perhatian kepada semua murid angkasapuri!sila beratur di tapak perhimpunan” suara seri nyaring  memanggil murid murid..  “dear diary aku jadi mc..uhh blurr lagi..”  “wak,wak..nah ambik mic ni..yang tu rosak la.. tengku affin menyerahkan mic kepada  seri.. “thx” sepatah seri jawab.. “eh seri..nice vase..” “oh thx ni entah saper punyer ntha.. “saye punyer.. “tersentak seri..dia pakai vase tengku affin.. seri tidak mempunyai vase kerana vasenya terbakar hangus kerana iron tak betul..  eh ke dia yang tak betul?
Dia terus duduk di tempatnya selepas perhimpunan..”eh ada surat? Dari siapa ni?” seri terus membuka surat itu..
“heh seri,kau dengar sini..tengku affin aku punya..kau jangan pandai2 nak bermanis muka nak pikat dia..and one more things kau tu tak cantik pon..tengku affin mainkan kau je tau tak? Walaupun kau penolong pengawas dan same kelas nan dia..dia tak pandang kau la weyh! Lain la aku ni..ade gaya ..
Sincerely,
Your hater
tengku affin ade girlfriend kenapa tak cakap awal2?kenapa? asal dia buat aku camni..”?? tengku affin berjalan ke tempat seri.. “wak..petang ni kita gi pavi nak tak?nuar ngan sarah ajak”
Seri terus bangun dan keluar kelas..sebelum keluar  dia menghentakkan surat itu di atas meja..tengku affin tersentak selepas membaca surat itu.. sarah dan anuar yang dari tadi asyik berdate  terpinga pinga melihat kejadian itu.. “fin..asal tu..kau sakitkan hati dia ke?” anuar bertanya.. “ni ha..” longlai tengku affin berkata sambil memberi surat itu kepada anuar dan sarah.. “heh saper ni?” seretak anuar dan sarah bertanya.. “kau ada awek?” Tanya sarah.. “eh tolong skit aku setia pada yang satu tau tak” 
*
Selepas pulang dari sekolah seri asyik berkurung hingga malam tanpa makan dan minum..bertalu talu miss call dan sms dari tengku affin tidak dibalasnya.. “ahh kau player!” gerutu hati seri.. “dear diary..kau je peneman aku tak kira apapun..aku dah tak percaya sesiapa selain kau..” menitis air mata seri..
Toktoktok..tihah..makan sayang mama kata kamu tak makan dari siang..kenapa..tell me.. kedengaran suara papanya dari luar.. “hah gila aku nak cerita kisah cinta kepada papanya..mahu dibunuh oleh papanya” papa tak kisah kalau pasal cinta pon……… dia terus membuka pintu lalu menceritakan segalanya dari A hingga A balik.. papanya menjadi pendengar setia malam itu hingga dia tertidur di bahu papanya..
KEESOKKAN
Bawah meja..surat lagi..ada dua..satu warna pink satu warna biru..dia lebih memilih warna biru..favouritenya..
“hey asal kau merajuk ke semalam?shock tengok tengku affin tak kejar kau..hahahah sedar la diri kau tu…
Sincerely
Your hater
hah!bla bla bla hater aku lagi..next! pink.
Dear awak..
Saya taw awak marah saya..tapi please believe me..saya bukan apa yang awak sangka..awak mesti faham..dan awak sendiri yang kata saya ramai peminat.. awak satu dalam sejuta..sebab tu saya pilih awak..saya selalu terima surat cam awak semalam tapi saya percayakan awak..macam macam dorang ugut saya..nak bunuh..nak belasah..tapi saya tak takut semua tu sebab saya ada awak sudah cukup..i miss my diary princess.. trust me  J
Sincerely
Your Affin J
Menitis air mata seri membaca surat dari tengku affin.. tiba tiba muncul tengku affin dari balik pintu bersama anuar dan sarah..mereka tersenyum lihat seri..seri berlari dan memeluk affin..affin sedikit kaget lalu sepatah disebut “I love u”
Kemudian seri memandang tengku affin kembali “always.. :)”
Sewaktu rehat mereka berempat ingin menyiasat siapakah dalang surat itu.. akhirnya terbongkar “fasharina tan sri hisyam.. leader kumpulan The wannababes yang terkenal dengan gedik mereka.. tetapi dia berumur 17 tahun..tengku affin baru 15 tahun” anuar menyindir fasha.. “hey u! what ur name? sari.. u will get back!” fasha mengugut sebelum berlari keluar dari kelas itu..tengku affin berbisik kepada seri.. “walau secantik mana pun dia..catwalk macammana
 pon..cute bagaimanapun..saya Cuma nak awak je..” “heh!jangan nak romantic sangatlah..nak muntah!” sindir sarah dan anuar.. seri dan tengku affin sama ketawa..
*
2 tahun berlalu..SPM berlalu keputusan hamper tiba lagi 5 minit..
Akhirnya keempat empat mereka memperoleh 12A+ dalam  SPM.. keempat empat mereka mendapat tawaran ke Abu Dhabi dalam course kedoktoran..
“dijemput tengku affin dan rakan seperjuangan member ucapan “ kata cikgu deta “ baiklah saya dan teman jujur kami berempat bercouple..dan bercinta selama 3 tahun tapi…cinta cinta jugak study always la kan.. dan one more study hard study smart study right!!”  kata kata dari tengku affin membuat guru guru terpegun.. “how could I didn’t know about them before?!” cikgu deta berseloroh..



*
Sebelum melanjutkan pelajaran ke Abu Dhabi, Sarah Iliyani & Anuar Farris telah bernikah dulu.. manakala seri dan tengku affin hanya bertunang kerana mereka belum bersedia. Hisyam pelawak itu dikatakan telah berkahwin dengan fasharina..ermm tua 3 tahun..dah jodoh.. “dear diary..saya happy sekarang with my life..with my love.. “ehem..wak ..jom.. “eh camna awak boleh ada lam diary saya ni? “ehehehheeh”

Tata tamat sudah cerita saya~ J

No comments:

Post a Comment