Thursday 3 October 2013

Special novel : bab 5. Ashila

"argh bosan!" gerutu hati Eyra di dalam wad yang serba putih dan berbau ubat.. dia menghempas majalah cleo di atas meja... dia memejamkan matanya yang sembam kerana menangis  di malam hari teringatkan uminya yang masih terlantar tidak sedarkan diri itu.
"sreet" kedengaran ppintu ditolak perlahan-lahan,segera Eyra membuka matanya semula. lalu duduk bersandar di kepala katil.. dia masih terpinga-pinga kerana penglihatannya kabur akibat kesan sampingan ubat










eyra menenyeh mata lagi... "Eyra!!!" Ashila berlari ke arah Eyra yang masih terpinga-pinga.. dia segera memeluk  Eyra. " kenapa kau tak beritahu aku?" tanya Ashila yang masih berdakap dengan Eyra

"maaflah.. aku baru sahajasedar semalam.. tidak sempat nak beritahu kau, eh bagaimana kau tahu?" tanya Eyra pula.. "hmm Dani la.. aku terserempak dengan dia di kolej.. dengan mata bengkak dan muka tegang, aku tanya dia kenapa.. kemudian dia cerita semuanya.." Ashila sebak lalu sekali lagi memeluk Eyra.. "eyra.. kau sabar ya...aku ada dengan kau" pujuk Ashila, Tidak semena air mata gugur laju bak air terjun..n.. dia  memeluk ashila dengan lebih kuat. Ashila mengusap-usap bahu Eyra.. di dalam sudut hatinya dia amat kasihankan Eyra yang ditimpa beban yang tidak mampu dihadapi sendiri. "eyra.. Allah tidak akan menurukan dugaan  kalau hambaNYA tak mampu.." nasihat Ashila lagi..

"aihh.. apa nih.. sedih-sedih.. tak mau lah begini..  Eyra kan nak sembuh" tegur dani dari balik pintu dengan tersengih. sambil menjinjing dua plastik makanan dan buah-buahan.. Dia cuba bertenang apabila berhadapan dengan Eyra walaupun hakikatnya setiap malam dia menunggu Eyra di wad dan memohon doa agar Eyra disembuh.. Kaca mata hitam dipakai untuk menyembunyikan matanya yang bengkak gara-gara menangis,,, sememangnya dia amat menyayangi lebih dari seorang sepupu.

"alah! kau ini.. kami baru sahaja mahu berdrama" Ashila juga turut berseloroh lalu melepaskan dakapannya. Eyra hanya tersenyum hambar... Baru sahaja Dani melangkah setapak, muncul pula farish berlari ke arah Eyra dengan Tangisan.. "kakak!, kakak sakit apa? " dia memeluk Eyra. kemudian Firash dan Amy muncul.." Farish.. jangan peluk kuat sanagt.. tangan kakak kan ada wayar tu" tegur Firash..Amy juga meluru ke arah Eyra.. "mak su Eyra.. cakit apa?" tanya Amy dengan pelat. "mak su Eyra demam je" Eyra membalas lalu mecubit pipi putih Amy.. Seisi di bilik itu ketawa gembira,

Selama beberapa jam di ward.
Eyra sudahpun terlena dek kesan ubat yang diberi.. Ashila dan dani mengemas wad lalu duduk di tepi katil Eyra. Farish dan Firash sudah ke wad Ummi mereka.  Ashila merenung alis mata Eyra. dia mengusap pipi Eyra. "Dani.. aku sayang Eyra.. kau jaga dia ya.. jaga baik.. aku belum sempat beritahu dia.. aku akan bertolak ke London lusa ini untuk sambung belajar.. " Ashila memandang Dani dengan pandangan penuh bermakna, Dani terpana sebentar lalu mengangguk perlahan. "aku pun sayangkan di shila.. aku.. cintakan dia" Ujar Dani telus. "Apa?" Ashila terkejut...

No comments:

Post a Comment